Født: Austad - 11 september 1919
Bosted: Lyngdal - Lyngdal kommune.
Død: 02 juni1942
Arne Frank Bedringås seilte først som maskingutt, siden som motormann, og omkom 2. juni 1942, da M/S ”Berganger” ble torpedert på vei fra Santos til Boston.
Kildene forteller:
Krigsseilerregisteret skriver:
Våre falne 1939 - 1945 skriver:
Reiste under krigen først som maskingutt, siden som motormann, og omkom 2. juni 1942 da M/S ”Berganger” ble torpedert på vei fra Santos til Boston. 11 av 44 mann mistet livet.
Juni 1942:
M/S ”Berganger” ble torpedert (senket) 02 juni 1942 av den tyske, type VIIC ubåten U-578, med sjef Fregattenkapitän Ernst-August Rehwinkel, i pos. N 39.24', W 69.50', på reise fra Santos til Boston med stykkgods. 4 personer omkom.
M/S ”Berganger”s kaptein Alm Normann Nymann, hadde inntil nå vært engasjert i Westfal-Larsen Line mellom USA vestkyst - Brasil / Argentina. Nortraship prøvde å opprettholde denne linjen med så meget tonnasje at markedet kunne beholdes for norske interesser, men USA`s Maritime Commision hevdet at linjens skip kunne utføre en mer tiltrengt tjeneste ved å føre strategiske og kritiske varer mellom østkysten av Syd - Amerika og USA`s Atlanterhavs havner. M/S ”Berganger” ble derfor levert til den nye ruten den 4. mai 1942 og avgikk Santos den 16.mai med 9000 tonn stykkgods for Boston og New York Det ble Bergangers siste reise. Den 2. juni 14942 på høyde med New York i posisjon 3925 N 6950 W, etter at M/S ”Berganger” samme natt intetanende hadde vært målskive for fem bomskudd fra den tyske type VIID ubåten U-213, med sjef Oberleutnant. Amelung von Varendorff, fikk den tyske, type VIIC ubåten U-578, med sjef Korvättenkapiten Ernst-August Rehwinkel, inn en torpedo i babord side midtskips. Maskinen stoppet, lyset gikk, SOS ble sendt, og kaptein Nymann dumpet skipets hemmelige dokumenter over bord. Klokken var 14.30.
www.uboat.net skriver:
Between 03.32 and 07.05 hours on 2 June 1942 the unescorted M/S ”Berganger” (Master Alm Normann Nymann) was missed by five single torpedoes from the german, type VIID u-boat U-213, commanded by Oberleautnat Amelung von Varendorff, but the U-boat then gave up further attacks due to the high speed of the vessel. At 20.27 hours on the same day, she was hit on the port side amidships by one torpedo from the german, type VIIC u-boat U-578, commanded by Korvättenkapiten Ernst-August Rehwinkel southeast of Cape Cod. The U-boat was then forced to dive by the gunners and fired a coup de grâce, which hit on the port side in #2 hold, causing her to capsize and sink. The Germans surfaced, questioned the survivors and took pictures of them. The survivors abandoned ship in three lifeboats and were all rescued on 4 June: 17 were picked up by the Norwegian motor merchant Bañaderos and landed in New York the next day, 13 were picked up by USS Madison (DD 425) and landed in Norfolk on 6 June and the master and 12 survivors were picked by the American fishing vessel Mary J. Landry 14 miles off Block Island and landed at New Bedford on 5 June.
Skytter Johan Vidnes rapport:
"… Jeg hadde frivakt og var i min lugar da eksplosjonen inntraff. Jeg sprang opp på poopen til kanonen hvor jeg traff O. Brevik som da hadde vakt. Ubåten var ikke å se, og da skipet fikk mer og mer slagside, fikk jeg ordre om å hjelpe til med båtene. Mens vi arbeidet der, kom ubåten opp og vi skjøt to skudd som begge falt for langt, dessverre. Ubåten dykket med en gang, men vi sendte fire skudd mot stedet der den forsvant… I mens sank skipet mer og mer, og kapteinen ga ordre til å gå i båtene… Jeg fikk plass babord livbåt akter. 21 mann var kommet vel til rette i båten og hadde nettopp kuttet fangelinen, da torpedo nr. 2 traff skipet i tonnasjeluken i forkant av poppen. Av den kraftige eksplosjonen ble alle mann kastet hulter til bulter i sjøen, og livbåten ble fylt med vann. Etter hvert svømte vi alle til båten og hang oss fast rundt ripen mens fire mann klatret opp i den for å lense den. Idet vi hang der, kom ubåten opp langs siden av oss. Sjefen, en mann i 30-års alderen spurte etter skipets navn, nasjonalitet og størrelse. De tok en mengde fotografier av oss som lå der. Etter noen minutter forsvant den…» KL. 14.50 kantret M/S ”Berganger” og gikk ned. I to timer strevet folkene med samle seg i båtene og på flåter. Fire mann var borte. De to brukelige livbåtene heiste seil for land for å skaffe unnsetning til de 13 som måtte ligge tilbake på flåtene. De innrettet seg som best de kunne for natten. De hadde mat og drikke nok, men sur, rå vind fra NØ gjorde at natten ble lang. Den 4. juni 1942 ble først den ene livbåten med 17 mann tatt opp av BANADEROS, så ble flåten funnet av jageren MADISON og tilslutt ble de 13 i den siste livbåten reddet av et amerikansk fiskefartøy. Den 8. juni var alle overlevende samlet i New York.
Utdrag av sjøforklaringen -M/S ”Berganger”`s torpedering:
"På reise fra Santos med 9.000 tonn stykkgods for New York og Boston. Ble torpedert 2 juni 1942 av den tyske, type VIIC ubåten U-578, med sjef Korvättenkapiten Ernst-August Rehwinkel, i posisjon 3925 N og 6950 W, på høyde med New York. 21 mann var akkurat kommet i livbåtene og hadde nettopp kuttet fanglinen, da torpedo nr. 2 traff skipet. Av den kraftige eksplosjonen ble alle mann kastet hulter til bulter i sjøen, mens fire mann fikk lenset livbåten. Mens mannskapet hang der, kom ubåten opp i overflatestilling ganske nær, og der om bord begynte tyskerne ganske ivrige å fotografere de skipbrudne norske sjøfolkene. Etter noen minutter forsvant den. Livbåten med 17 mann ble berget 4. juni av et handelsskip, mens flåten ble funnet av en jager. De siste 13 i livbåt ble reddet av amerikansk fiskerfartøy. Fire mann omkom. Av mannskapet og passasjerer ble 43 berget og 4 omkom.
Minnehallen i Stavern skriver:
M/S ”Berganger” var på reise fra Santos med 9.000 tonn stykkgods for New York og Boston. Ble torpedert 2. juni 1942 av den tyske, type VIIC ubåten U-578, med sjef Korvättenkapiten Ernst-August Rehwinkel, i posisjon 3925 N og 6950 W, på høyde med New York. 21 mann var akkurat kommet i livbåtene og hadde nettopp kuttet fanglinen, da torpedo nr. 2 traff skipet. Av den kraftige eksplosjonen ble alle mann kastet ii sjøen, mens fire mann fikk lenset livbåten. Mens mannskapet hang der, kom ubåten opp i overflatestilling ganske nær, og der om bord begynte tyskerne ganske ivrige å fotografere de skipbrudne norske sjøfolkene. Etter noen minutter forsvant den. Livbåten med 17 mann ble berget 4. juni av et handelsskip, mens flåten ble funnet av en jager. De siste 13 i livbåt ble reddet av amerikansk fiskerfartøy. Fire mann omkom."
De som omkom med M/S ”Berganger”:Arne Frank Bedringsås, Motormann, Lyngdal, Einar Nicolai Nilsen,Elektriker, Bergen, Søren Pareli N. Schelderup, Motormann, Fauske, Lennart Larsson, Maskinassistent, Sverige.
www.warsailors.com skriver:
Final Fate - 1942:
M/S ”Berganger” had left Santos on May 16-1942 bound for Boston and New York with a cargo of 48 000 bags of coffee, 1000 bales of linters, 1138 liters of sunflower seed oil and hides (5320 tons had been loaded in Buenos Aires and 3623 tons in Santos. Unbeknownst to them U-213 (Varendorff) had fired 5 torpedoes at them which all missed during the night leading up to the events of June 2, when M/S ”Berganger” at 14:30 was hit by a torpedo from U-578 (Rehwinkel) on the port side amidships (between the engine room and No. 3 hold), off New York in 39 24N 69 50W, about 130 miles south/southeast of Block Island. M/S ”Berganger” listed heavily to port while at the same time swinging in that direction. The port motorboat amidships was destroyed. The engine stopped and lights went out. The 2nd and 3rd mates were on duty on the bridge, while the captain was in his cabin, but he immediately joined the others on the bridge. An attempt was made to bring her back on course, while also sending out SOS on the emergency radio (5-6 were sent, later reported to have been received by several vessels). From the engine room they were told that it was full of water. After a few minutes, the captain spotted the U-boat coming up on the port side and ordered the gunners to fire. Gunner Johan Vidnes says in a report that he and O. Brevik sent off 2 shots, but they missed. The boat submerged, whereupon the gunners fired another 4 shots where it had last been seen. M/S ”Berganger” was sinking rapidly and orders were given to take to the boats. The 2nd mate dumped the secret documents overboard. Able Seaman Vingen got the 3 rafts on the water before he went to the starboard midships lifeboat. When the aft starboard boat was launched it filled with water, tore itslef loose and came adrift, but 2 of the deck crew jumped overboard, swam to the boat and proceeded to bail it, while the remaining survivors were distributed in the starboard midships boat and the aft port boat. 21 men had just managed to get in the latter lifeboat and were only a few meters away from the ship when a 2nd torpedo hit in No. 2 hold, port side (about 18 minutes after the first), the explosion causing them to be thrown helter skelter into the sea when the lifeboat was flung across the water from the explosion. They managed to swim back to it and were hanging on to its side while 4 climbed into it to start bailing when the U-boat came up to ask the usual questions about ship and cargo etc., then took a number of photographs of them before disappearing. The port boat proved to be too damaged to be used. The starboard boat went over to the boat that still had only the 2 men in it and transferred some men over to it so that it could row back to the scene and pick up some of the survivors from the damaged boat. It took them 2 hours to get back. They then distributed themselves with 17 in the boat and 13 on 3 rafts, with the damaged boat tied to them. The 2 usable lifeboats then set sail and headed for land to get help for the 13 left behind. M/S ”Berganger”, meanwhile, capsized and sank. On June 4 the 17 survivors in the 2nd mate's boat were picked up by the Norwegian M/S "Bañaderos" and landed in New York the next day. The 13 (including the 1st mate) were rescued by the destroyer USS Madison (also June 4) and landed in Norfolk on the 6th, while the survivors in the captain's boat were picked up by the American fishing vessel Mary J. Landry 14 miles off Block Island in the evening of June 4 and landed at New Bedford, Mass. on the 5th. By June 8 they were all reunited in New York, where the hearings were held on June 11-1942, with the captain, the 2nd and 3rd mates, the radio operator, the lookout (Able Seaman Vingen), and the helmsman (Ordinary Seaman Steffensen) appearing.
Kilder: Krigsseilerregisteret, www.uboat.net, Skytter Johan Vidnes rapport, Våre Falne, Minnehallen i Stavern, utdrag av M/S ”Berganger”s sjøforklaring og www.warsailors.com
Flåtetilhørighet
Tilhørte Uteflåten.
Registernummer London: 1501
Registernummer New York: 7367
Utmerkelser
Krigsmedaljen
Krigsmedaljen utdeles til norske eller utenlandske militære som på en fortjenstfull måte har deltatt i krig for Norge og til norske og utenlandske sivile som under krig har ydet Norges forsvar tjenester. Krigsmedaljen utdeles post mortem til alle nordmenn og utlendinger som har kjempet i de norske styrker og Handelsflåten og falt for Norges sak. (Wikipedia)
Bedringås, ble tildelt Krigsmedaljen Dato for tildeling ukjent