Køhn, Kristen Oliver

Født: Farsund - 03 juli 1907

Bosted: Farsund - Farsund kommune.

Død: 15 juni 1942

Kristen Oliver Køhn var 3.maskinist på D/S ”Bennestvet” og omkom 15 juni 1942, da skipet ble torpedert i Vestindia på vei fra New Orleans til Cristobal.

Kildene forteller:

Krigsseilerregisteret skriver:

Juni 1942:

D/S ”Bennestvet” ble torpedert den 15 juni 1942 av tysk ubåt U 172 (Korvettenkapitän Carl Emmermann) i pos. N 10.47', W 82.12' - øst av Colorada, Costa Rica på reise fra New Orleans til Christobal med krigs materiell. 12 personer omkom. 13 personer hoppet i sjøen og kom seg på flåter. Etter 10 døgn ble de berget av en amerikansk patruljebåt.

www.uboat.net skriver:

At 20.00 hours on 15 June 1942 the D/S ”Bennestvet” (Master Olaf Nøstdahl) was hit on the port side in #3 hold by a torpedo from the german, type IXC u-boat U-172, commanded by Kapitänleautnant. Carl Emmermann , holder of the German Knights Cross, broke in two and sank within one minute.

The master and eleven crew members were lost, the first engineer was the only surviving officer. As there was no time to launch the lifeboats the survivors had to jump overboard and rescued themselves on two rafts. The U-boat surfaced, questioned the survivors and gave them two loaves of bread. The commander wanted to shake hands with them, but this was refused. Two days later the survivors were located by an aircraft, picked up by the submarine chaser USS PC-458 and landed at Cristobal on 18 June.

Minnehallen i Stavern skriver:

D/S ”Bennestvet” var på reise fra New Orleans til Cristobal med krigsmateriell. Ble torpedert 15. juni 1942 av tysk U 172 ikke langt fra Cristobal. Skipet brakk på midten og gikk ned på under minuttet. 13 mann kom klar av dragsuget og reddet seg på to flåter som fløt opp. Etter 10 døgn i drift ble folkene observert av fly og reddet av et patruljefartøy som tok dem med inn til Cristobal. 12 mann omkom.

De norske som omkom ombord på D/S ”Bennestvet”:

Arne Vasdal - Stuert, Oskar Sigvald Opsal - Fyrbøter, Olaf Nøstdahl - Skipsfører, Kristen Oliver Køhn - 3. Maskinist, Hans Jørgen Josephsen - 2. Styrmann, Fridtjof Harald Roy Johannessen - Maskinist, Halfdan Ellingsen - Kokk, Olngren Magnar Olai Edvartsen - Lettmatros, Sigurd Kristian Drange - 1. Styrmann, Hans Falch Bruaas - Fyrbøter, Helge Johan Bliksrud - Fyrbøter.

Sjøhistorie skriver:

Gift 1934 i Farsund med Nicola Høyland f. 1903 i Farsund.

Reiste første gang ut med D/S"Annavore" tilh. Lundegaard og Stray og hadde flere skip hos dem. Men fra 1931 begynte han hos Th. Brøvigs Rederi som fyrbøter ombord i D/S"Lillemor" og fortsatte som Fyrbøter og donkeymann inntil han i 1937 var maskinassistent ombord i D/S"Lillemor" og 2.maskinist ombord i D/S"Lillemor"". Var 3. maskinist på D/S "Bennestvet" og omkom 15/6 1942 da skipet ble torpedert i Vestindia på reise New Orleans til Cristobal.

www.warsailor.com skriver:

Final Fate - 1942:

D/S ”Bennestvet”  was on her way from New Orleans to Cristobal with war stores (trucks, tanks, fuel, alcohol, cement, steel), having left New Orleans on June 8-1942, and had almost reached her destination on June 15 when she was hit by a torpedo from U-172 (Emmermann) in No. 3 hold on the port side. There was an explosion in the oil tank, her deck cargo fell down, she broke in the middle and sank in less than a minute, position 10 47N 82 12W.

The captain and 11 others died, including all the officers except for the chief engineer. All those who were on deck amidships were believed to have been killed by the deck cargo. There was no time to launch lifeboats, so 13 men jumped overboard and managed to get on 2 rafts. The U-boat came up and asked the usual questions (what ship, destination etc.) and whether they were in need of food, then handed them two loaves of bread. The commander wanted to shake hands with them, but this was refused. Upon asking what their position was, they were told they were about 120 n. miles from nearest land. After 1 1/2 days they were spotted by aircraft, then rescued by PC 458 and landed at Cristobal on June 18. The maritime hearings were held in New York on July 6-1942 with the 1st engineer (in his cabin when the torpedo struck), the carpenter (who had been aft), and Able Seaman Gundersen (on gun duty) appearing. The latter had initially been pulled down with the suction as the ship sank.

Kilder: Krigsseilerregisteret, www.uboat.net, Minnehallen i Stavern, Sjøhistorie og www.warsailors.com

 

Flåtetilhørighet

Tilhørte Uteflåten.

Registernummer London: 11493

Registernummer New York: 10200

Utmerkelser

Krigsmedaljen

Krigsmedaljen utdeles til norske eller utenlandske militære som på en fortjenstfull måte har deltatt i krig for Norge og til norske og utenlandske sivile som under krig har ydet Norges forsvar tjenester. Krigsmedaljen utdeles post mortem til alle nordmenn og utlendinger som har kjempet i de norske styrker og Handelsflåten og falt for Norges sak. (Wikipedia)

Køhn, ble tildelt Krigsmedaljen Dato for tildeling ukjent